„Pirmojo egzamino vystant socialinę apsaugą Vyriausybė neišlaikė.“

Linas Kukuraitis. Ar skurdinama sistema gali išspręsti skurdo problemą?

2021 05 04

Socialinei apsaugai Lietuva skiria 37 procentus valstybės biudžeto, o tai yra beveik trečdaliu mažiau nei kitų ES valstybių skiriamas vidurkis. Tai yra viena priežasčių, kodėl, nors situacija lėtai gerėja, vis dar pirmaujame Europoje pagal skurdo ir nelygybės mastus.

Iš viso Lietuvai skirto Europos atsigavimo fondo biudžeto Vyriausybė socialinei apsaugai numato skirti iki 5 procentų, didžioji paramos dalis teks Užimtumo sistemos reformai, o kitoms socialinės apsaugos sritims liks vos 0,018 procento.

Iš kito ES finansinio šaltinio – Europos struktūrinių fondų - 2021-2027 metais socialinei apsaugai bus skiriami tik apie 9 procentai visų Lietuvos gaunamų lėšų. Palyginus šias numatytas proporcijas su faktiškai egzistuojančiu 37 procentų nacionaliniu perskirstymu, galime konstatuoti, kad ES lėšos socialinę apsaugą dar labiau nuskurdins kitų valstybės sričių atžvilgiu, nes šios iš ES lėšų bus finansuojamos kur kas intensyviau. Kaip sistema, kuri pati yra skurdinama, gali išspręsti skurdą šalyje?

Kai dar buvau ministras, pirmieji socialinės apsaugos poreikiai, kuriuos norėjome finansuoti iš Europos atsigavimo fondo lėšų, siekė 22,5 procentus visų fondo skiriamų lėšų, arba 0,5 mlrd. eurų. Galutinis, naujos Vyriausybės priimtas susitarimas yra 5 procentai arba 0,1 mlrd. eurų.

Derėjimasis dėl biudžeto Vyriausybės viduje yra labai rimta ministrų kova, kartais netgi bekompromisė, jos, paprastai, nemato nei visuomenė, nei Seimas. Tai, mano galva, vienas pagrindinių konkrečios srities ministro ir jo komandos darbų. Dabar, deja, turiu konstatuoti, kad kovoje dėl ES priemonių, skirtų inovacijoms ir reformoms, socialinės apsaugos srityje, patirtas didžiulis pralaimėjimas. Dar apmaudžiau tai, kad Europos atsigavimo fondo lėšos skirtos inovacijoms ir reformoms diegti, tad socialinėje srityje dėl lėšų ir ambicijų trūkumo nėra numatomas joks kiekybinis ar kokybinis proveržis. Nepasinaudodami šiomis ES teikiamomis galimybėmis, rizikuojame socialinės apsaugos sistemą užkonservuoti skurde ir neefektyvume, o tada, deja, jokios gerovės valstybės vizijos jau nepadės.

Pirmojo egzamino vystant socialinę apsaugą Vyriausybė neišlaikė. Sparčiai artėja antrasis – gegužės mėnesį planuojamas 2021 metų biudžeto keitimo projektas ir pokarantininių priemonių projektas. Ar, atsižvelgiant į nedarbo ir socialinę pandemijos situaciją, bus skiriami adekvatūs finansai? Sužinosime jau netrukus, nors, mano galva, gerokai pavėluotai.