
Apie dabartinę situaciją, įpusėjus kadencijai, kalba opozicijoje dirbantys Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos atstovai.
Kodėl valdantieji negirdi pusės Lietuvos
2022 10 06
Lapkritį dabartinio Seimo kadencija persivers į antrąją pusę. Deja, galime kalbėti ne apie Lietuvos žmonių gyvenimo gerėjimą, bet apie visą paketą jau antrus kadencijos metus išgyvenamų krizių: pandemijos valdymo, švietimo sistemos, užsienio politikos, energetikos, sveikatos, pabėgėlių ir jų srautų valdymo, pagaliau – puokštė dvasinių vertybių trypimo. Daugoka dvejiems metams? Taip, bet skaudžiausia, kad dabartinė konservatorių ir liberalų, „laisviečių“ Seimo dauguma tiesiog arogantiškai ignoruoja pusės Lietuvos rinkėjų valią. Iš valdančiosios Seimo pusės jaučiamos nuolatinės patyčios, kurios skirtos ne tik politikams, bet ir didelei daliai Lietuvos žmonių.
Jau dabar aišku, kad viena iš pagrindinių bėdų ta, kad ši Vyriausybė neplanuoja jokių priemonių, kurios palengvintų gyventojams atlaikyti šį sunkų laikotarpį ir padėtų spręsti tikras bėdas. Jeigu to nestabdysime, jeigu valdantieji girdės tik patys save, reikės kalbėti ir apie pasitikėjimo valstybe krizę, kuri ypač skaudi, nemaloni.
Apie dabartinę situaciją, įpusėjus kadencijai, kalba opozicijoje dirbantys Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos (LVŽS) atstovai.
Aušrinė NORKIENĖ,
LVŽS frakcijos seniūnė Seime
Mes matome aiškią valstybės viziją, kurios pagrindas yra šeima. Valdantieji per dvejus metus valdžioje parodė, kad jiems visiškai nerūpi šalies gyventojų gyvenimo kokybė ir tradicinės, šimtmečiais puoselėtos lietuviškos vertybės, o dauguma „buldozerio“ principu priimamų sprendimų uždengiama skambiais politiniais šūkiais. Jie prarado ryšį su krašto žmonėmis. LVŽS frakcija ne tik įvardija problemas, kurias sprendžiant pasigendama valdančiųjų valios, bet ir siūlo labai konkrečius žingsnius ir įstatymų pataisas, kurios gali prisidėti prie šalies gyventojų skurdo ir turtinės atskirties mažinimo. Tačiau Seimo dauguma mums tiesiog net neleidžia pateikti šių pasiūlymų svarstyti.
Neramina šildymo sezonas
Gyventojai pradėjo taupyti, sumažėjo vartojimas, kainos ir toliau kyla, per sumokamus mokesčius ženkliai sumažėjo įplaukos valstybei ir susidarė savotiškas pavojingai užburtas ratas, reikia ieškoti išeičių iš jo. Ar bus numatytas kompensavimas vartotojams dėl didėjančių elektros, dujų ir šildymo kainų? Ar ši Vyriausybė pagaliau sumažins pridėtinės vertės mokestį (PVM) smarkiai brangstantiems maisto produktams? Tai yra problemos, reikalaujančios ypač skubių, neatidėliotinų sprendimų. Vyriausybė turi galvoti apie priemones infliacijai suvaldyti, nes daugelį neramina šildymo sezonas. Socialinė įtampa vis labiau auga, todėl valdantieji turi ieškoti būdų, kaip pažaboti kainų kilimą.
Labai svarbu sureguliuoti pagalbą verslams, nes šiame juose dirba daug gyventojų. Šioje situacijoje visi verslai ir gyventojai, o ypač Vyriausybė turi galvoti, kaip taupyti, optimizuoti, amortizuoti kainas labiausiai pažeidžiamiems asmenims, nes jau prasideda labai sunkus periodas. Verslai mato, „Achema“ stoja, kiti verslai stoja, nes jie jau gauna tas tikras kainas, kurių niekas iki šiol neamortizavo. Reikia greito veikimo, kurio nematyti.
Ilguoju periodu, LVŽS frakcijos narių nuomone, pirmiausia reikėtų atsisakyti naudoti brangų kurą šildymui ir ieškoti alternatyvų, statyti naujus šildymo katilus. Šilumos gamintojai ir tiekėjai turi modernizuoti savo šilumos perdavimo trasas, taip sumažinant pačios šilumos gamybos kiekį ir patiriamas sąnaudas. Labai svarbu žmonėms pasiūlyti valstybės finansuojamą vadinamąją mažąją šilumos punktų renovaciją, jei nėra galimybės atlikti viso namo renovacijos. Ir galiausiai Valstybinė energetikos reguliavimo taryba privalo atidžiau vertinti energijos gamintojų patiriamas sąnaudas ir užtikrinti sąžiningą tarifą gyventojams.
Dėmesys – šeimoms, saugumui
LVŽS frakcija ypatingą dėmesį skiria šeimoms, jų stiprinimui ir gerovės auginimui. Mes matome aiškią valstybės viziją, kurios pagrindas yra šeima. Nerimą kelia ir kiti klausimai: šiuo metu labai svarbu spręsti šalies gyventojų saugumą. Matome daug neišspręstų klausimų ir pagrįstai nuogąstaujame dėl nuolatinio informacijos trūkumo.
Bręsta dar viena sveikatos sistemos problema. Be prieštaringai vertinamos reformos, įsigalioja naujas 2022 metų vaistų kainynas. Iš kompensuojamųjų vaistų sąrašo dingsta kai kurie vaistai ir apie 300 000 pacientų juos turi pirkti už savo lėšas. Kodėl priimtas toks sprendimas? Valdantieji neatsako.
Žalinga užsienio politika
LVŽS frakcija mato ir girdi, kad Užsienio reikalų ministras Gabrielius Landsbergis daro viską, kad tik valstybė būtų išbalansuota, nes užsienio politika – chaotiška ir nenuspėjama. Ar tikrai didesnioji Lietuvos visuomenės dalis, rinkėjai palaiko tokią užsienio politikos kryptį? Užsienio politika yra labai svarbi. Nuo jos sprendimų, kaip matome, daug priklauso: ekonomika, energetika, o ypač – valstybės saugumas.
Vengiama objektyvios nutrauktų santykių su Kinija analizės. Kas padengs valstybės ir verslo patiriamus nuostolius dėl nenoro atstatyti santykius taip, kaip pranešė oficialūs Kinijos asmenys Lietuvoje – išsprendžiant Taivaniečių atstovybės pavadinimo klausimą.
Ar Vyriausybė pasiruošė agresyviai Rusijos reakcijai ir retorikai dėl dalies tranzitinių krovinių į Kaliningrado sritį sustabdymo? Ar buvo kreiptasi į sąjungininkus dėl itin jautraus Kaliningrado tranzito klausimo? Į šituos ir kitus klausimus iki šiol atsakymų nėra, o pasekmes visi gyventojai jaučia jau dabar.
Regionams – jokio dėmesio
LVŽS valdymo laikotarpiu buvo priimtas Regioninės plėtros įstatymas. Buvo aiškiai apibrėžta, kokiais įrankiais turi būti stiprinami regionai. Tarp kitų nutarimų, regionams turėjo būti skirta 30 procentų europinių investicinių lėšų. Dabar šio įsipareigojimo nesilaikoma. Savivaldybės įspaustos į rėmus – privalo vykdyti tik nurodytus projektus. Dėl šios priežasties praranda papildomas lėšas.
Per dvejus metus nepadidėjo nei patrauklumas, nei pasitikėjimas regionais. Paslaugos regionuose eina nuo žmogaus, o ne prie žmogaus. Moterys gimdyti priverstos važiuoti net 100 kilometrų. Kokia jauna šeima norės gyventi regionuose, kai paslaugos nutolusios?
Kaimo mokyklos pasmerktos myriop. Neatsižvelgiama nei į regiono specifiką, nesigilinama nei kaip vaikai pasieks nutolusias mokyklas, nei kokia užklasinė veikla jiems bus pasiekiama. Apie švietimo tinklo plėtrą į regionus net negalvojama. Kelių sektoriuje taip pat trūksta ilgalaikės strategijos, kurios pagrindu būtų galimybė laiku parengti projektus, laiku suplanuoti šalies investicijas, o rangovams tinkamai organizuoti savo veiklą.
Praktiškai nebeliko regioninės politikos, kuri skatintų darbo vietų kūrimą ir investicijas, infrastruktūros atsinaujinimą. Susidaro toks įspūdis, kad šios kadencijos valdantieji nesugeba teigiama kryptimi vystyti valstybės, kompetentingai spręsti problemas, priimti reikalingus visuomenei sprendimus. Matome, kad daugelis svarbių klausimų stringa, todėl iš šios kadencijos valdančiųjų teigiamų pokyčių jau nesitikime.
Prof. Aurelijus VERYGA,
LVŽS frakcijos narys, LVŽS pirmininko pirmasis pavaduotojas
Sveikatos skambiais pasisakymais nesukursi
Žmonių sveikata priklauso nuo daugybės dalykų, tačiau labiausiai – nuo mūsų gyvensenos. Sveikai gyvensenai sąlygas galima tiek pagerinti, tiek pabloginti. O kokias tendencijas matome pastaruosius dvejus metus? Iš dabartinio Sveikatos apsaugos ministro A. Dulkio girdime skambius pareiškimus apie korumpuotą ir mobingo persmelktą sveikatos sistemą, girdime pareiškimus apie blogą žmonių psichikos sveikatą, didelį alkoholio vartojimą ir augančius savižudybių rodiklius. Girdime grasinimus, kad ilgus metus medikams licencijos buvo tik dalinamos, o dabar pagaliau bus imamasi jų atiminėjimo.
Tačiau apie viską kiek nuosekliau. Praėjusioje kadencijoje buvome nuolat kritikuojami dėl priimtų sprendimų visuomenės sveikatos srityje. Buvome nuolat kaltinami dėl draudimų ir pan. Ypač daug net pašaipių epitetų teko išgirsti man, net „ministro-draudiko“ vardas man buvo prikljuotas ir peršamas. Tačiau ką iš tiesų sugebėjome padaryti? Lietuvoje buvo priimtas visas paketas mokslu pagrįstų alkoholio kontrolės priemonių, kurios per du metus vienam 15 metų ir vyresniam gyventojui leido sumažinti absoliutaus suvartojamo alkoholio kiekį beveik dviem litrais, o biudžetą papildė daugiau kaip 100 milijonų eurų alkoholio akcizų. Sumažėjo ir vaikų alkoholio vartojimas. Buvo įsteigtas priklausomybių konsultantų tinklas, pertvarkomi priklausomybių gydymo centrai ir t. t. Ar atėjusi nauja valdžia ką nors atšaukė ir pakeitė? Ne. Garsiai rėkaujama buvo tik prieš rinkimus. Tiesa, buvo bandymų pritarus Sveikatos ministrui ir vyriausybei liberalizuoti alkoholio kontrolės politiką, tačiau tie bandymai Seime patyrė fiasko.
Praėjusioje kadencijoje labai daug pastangų buvo įdėta, kad vaikų maitinimas būtų sveikatai palankus, o patys mažiausi būtų maitinami nemokamai. Šias pastangas dabar baigia sugriauti rekordinė infliacija, augančios energijos ir maisto produktų kainos. Jokio progreso nebegirdim ir fizinio aktyvumo srityje. Taigi galime sakyti, kad skambūs pasisakymai apie rūpestį sveikatai yra visiškai be turinio.
Jei žvilgtelsime į vadinamąją gydomosios medicinos dalį, ten išvysime taip pat daug keistų dalykų. Šeimos medicinos pertvarka grasinasi pasukti Lietuvą keliu, nuo kurio sėkmingai nusukome prieš tris dešimtmečius. Pačių šeimos gydytojų nuomone, vykdoma reforma atgrasys studentus nuo šeimos medicinos studijų, apsunkins pacientams pasirinkimą, atitolins šeimos medikus nuo pacientų ir padarys šią profesiją nepatrauklia. Tačiau šie argumentai nebuvo išgirsti nei Vyriausybėje, nei dabartinių valdančiųjų Seime. Nebuvo išgirsta ir tai, kad kuriamas modelis leis finansiškai skriausti šeimos mediciną. O ir kas galėtų paneigti, kad dėl reforminių investicijų yra apgaudinėjama net pinigus skirianti Europos Sąjunga? Nebeliko ir skambių pažadų dėl spartaus medikų darbo užmokesčio didinimo. O ir tą didinimą, kuris buvo, baigia praryti rekordinė infliacija.
Praėjusioje kadencijoje pirmo vaisto paskyrimo tvarką kritikavę valdantieji konservatoriai ir liberalai dabar patys siūlo sprendimus, kuriais įstatyme būtų „įkaltas“ principas, kad priemoka vyresnio amžiaus gyventojui ar mažas pajamas turinčiam pacientui būtų kompensuojama tik už pigiausią vaistą. Ir tai jau nebepriklausys nuo to, ar vaistas skiriamas pirmą kartą, ar žmogus vaistą jau vartojo anksčiau. Nors vargu ar reikia stebėtis, kad išskirtines sąlygas būtent privačioms ugdymo įstaigoms ir turtingų tėvų vaikams kuriantys dabartiniai valdantieji galvoja, kad ir brangesnius vaistus turi gauti tik tie, kurie turi daugiau pinigų.
Apibendrinimas labai paprastas: kalbėti yra viena, o daryti visai kas kita. Malimas liežuviu Sveikatos sistemos ar palankios aplinkos sveikai gyvensenai nesukuria, tam reikia kompetencijos ir politinės valios. Tenka konstatuoti, kad šiuo metu nėra nei vieno, nei kito.
Robertas ŠARKNICKAS,
LVŽS frakcijos narys, Seimo Kultūros komiteto pirmininko pavaduotojas
Džiaugiuosi, kad LVŽS praėjusioje kadencijoje sugebėjo įrodyti bei įgyvendinti idėją, kad Kultūros pasas yra svarbus ugdant jauną asmenybę jau mokyklos suole, kad paskutinį mėnesio sekmadienį lankomumas yra nemokamas muziejuose ir kt. Tačiau yra dar kur padirbėti iš peties kultūros srityje.
Jau antri metai bandome įrodyti dabartinei valdžiai, kad Kultūros pagrindų įstatymą seniai metas priimti, jis reikalingas, tačiau mūsų praėjusios valdžios net dviejų ministrų parengtas Kultūros pagrindų politikos įstatymo projektas dirbtinai yra vilkinimas, guli stalčiuose. Ir tai, pasakyčiau, daroma nebekultūringai.
Kultūros centrai nėra traktuojami kaip vaikų neformaliojo ugdymo įstaigos, nors atlieka šią funkciją ir net labai gerai, jiems skiriamas per mažas dėmesys, per mažas tarpinstitucinis bendradarbiavimas, per maži kultūros darbuotojų atlyginimai, todėl sunku pritraukti jaunus specialistus, sunku išlaikyti esamus gerus specialistus, atlyginimai turėtų būti tolygūs bent jau švietimo įstaigų darbuotojų atlyginimams.
Dar neseniai Seimo valdantieji pritarė lietuvių kalbos abėcėlėje nesančių raidžių – „q“, „w“, „x“ – rašybai Lietuvos Respublikos piliečio asmens tapatybę patvirtinančiuose dokumentuose, civilinės būklės aktų įrašuose ir kituose asmeniui išduodamuose oficialiuose dokumentuose. Tiek šio įstatymo svarstymo Seime metu, tiek iškart po jo priėmimo įspėjau, kad po šio sprendimo iškils grėsmė lietuvių kalbai ir netgi Konstitucijai. Ilgai laukti nereikėjo: jie apsuko, apvyniojo įvairiais saldainių blizgančiais popierėliais, užsuko kietai popieriukų galus tvirtindami, kad daugiau neis gilyn į lietuvių kalbos išdarkymą sunaikinimo link.
Jau tuomet sakiau, kad Pandoros skrynia atidaryta, mat kitas tokio įstatymo priėmimo pasekmių žingsnis bus diakritinių ženklų naudojimas žodžiuose. Beje, procesas jau pajudėjo. Ar kitas žingsnis nebus įteisinti ir kirilicos ar arabų rašmenis?
Ši valdžia per pirmuosius vadovavimo metus tiek sudarkė puoselėtą lietuvių kalbą, kiek nesugebėjo pasiekti 50 metų trukusi okupacija.
Stasys TUMĖNAS,
LVŽS frakcijos narys, šiaulietis
Švietimo sistemos krizė
Švietimas Lietuvoje ir toliau ritasi žemyn. Nebėra prasmės vardyti priežasčių – telieka apibendrinti, kad mokyklų tinklo pertvarka, Tūkstantmečio mokyklos, įtraukusis ugdymas problemų nesprendžia ir nespręs, o jas tik didina ir didins.
Tokia situacija susidarė, nes: 1. Visi reformuotojai pamiršo pagrindinį švietimo sistemos elementą – Mokytoją. 2. Nėra supratimo ir pajėgų sukurti savą, autentišką švietimo sistemą, perimant geriausią kitų šalių patirtį, tinkančią Lietuvai, bei ją priderinant prie savojo švietimo modelio.
Įvykdytos nepasiteisinusios aukštojo mokslo reformos jau duoda vaisių – trūksta pedagogų, kuriuos anksčiau sėkmingai Lietuvai rengė Lietuvos edukologijos universitetas, Šiaulių universitetas. Taip, šie universitetai negalėjo konkuruoti tarptautinėje erdvėje, bet jie galėjo vykdyti nacionalinės švietimo sistemos uždavinius, todėl valstybė turėjo į juos investuoti, o ne juos griauti. Dabar jaunimas suviliojamas finansine išmoka, tačiau tai yra niekur nevedantis kelias. Atlygis motyvuoja, bet negarantuoja efektyvaus – į mokinį ir į valstybės reikmes orientuoto – mokytojo darbo.
Ministrė J. Šiugždinienė neseniai pripažino: „Išsilavinimo rodikliai vis tik signalizuoja kai kurias problemas. Lietuvoje turime daug išsilavinusių žmonių, aukštojo mokslo diplomų, tačiau mažai išsilavinimo“. Štai čia slypi dar viena Lietuvos problema – aukštąjį išsilavinimą turintys asmenys neišnaudoja savo potencialo, o valstybė taip pat tuo nesuinteresuota. Patikslinkime, išsilavinimo lietuviams netrūksta, bet nėra to rezultato, kurį turėtų duoti išsilavinimas. Mokymasis aukštojoje mokykloje dėl proceso ir diplomo nėra tas kelias, kurio reikia XXI a. Lietuvai.
Sveikatos sistemos krizė
Kiekvienas Lietuvos gyventojas išvardys begalę sveikatos sistemos bėdų. Ir žmonės yra teisūs, nes jie laukia ilgus mėnesius, kol gaus gydytojo specialisto konsultaciją. Pastaroji taip pat dažnai nepateisina vilčių, o žmogaus toliau serga, kol galų gale miršta... „Mūsų šalyje pernai mirė 47 746 nuolatiniai gyventojai (22,9 tūkst. vyrų ir 24,9 tūkst. moterų).“ (Statistikos departamentas).
Sveikatos reforma neturi prioritetų, o svarbiausias būtų šis – gyventojai turi laiku gauti kokybiškas sveikatos priežiūros paslaugas. Ministro A. Dulkio vadovaujamos Sveikatos apsaugos ministerijos reklamuojamas „Sveikatos priežiūros įstaigų tinklas, grįstas kompetencijos centrų ir bendradarbiavimo modeliu“ iš esmės tėra dar viena optimizacija, dar viena administracinė reforma. Planuojami 3 kompetencijų centrai (Vilnius, Kaunas, Klaipėda) dėl tretinio lygio asmens sveikatos priežiūros; 5 regionai (Vilniaus, Kauno, Klaipėdos, Šiaulių, Panevėžio) dėl antrinių asmens sveikatos priežiūros paslaugų organizavimo. Tai tik patvirtina, kad Lietuvos gyventojai ir toliau negalės laiku gauti kokybiškų sveikatos priežiūros paslaugų. Neaišku, kodėl ne Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje gyvenantys asmenys negali gauti tretinio lygio sveikatos priežiūros paslaugų.
Reforma, kaip ir švietimo atveju, turėtų būti vykdoma pirmiausia atsižvelgiant į gydytojų nuomonę, patirtį ir išsakomas problemas bei galimus sprendimo būdus. Dabar žmonės pagrįstai sako, kad gydytojai ne gydo, o pildo duomenis kompiuteriu. Su žmonėmis nesikalbama, todėl jie išeina iš konsultacijos neištarę nei žodžio... Gydytojas neturi dirbti biurokrato darbo.
Galų gale reikia pripažinti, kad Lietuvoje jau dominuoja privati medicina, gebanti veikti taip, kaip nesugeba dirbti valstybinė medicina. Laikas kalbėti, kad būtina dar efektyviau integruoti privačią mediciną į Lietuvos sveikatos sistemą. Žmogus turi teisę rinktis, o valstybė privalo dengti dalį žmogaus privačioje medicinos įstaigoje patiriamų išlaidų. Taip būtų sprendžiama ir gydytojų darbo keliose darbovietėse problema. Gydytojų yra, bet jie dirba privačiame sektoriuje! Tačiau svarbiausia, kad gyventojas gautų savalaikę ir profesionalią pagalbą – tada, kai jam reikia, o ne tada, kai gali stagnuojanti ir neefektyvi sistema.
Energetikos krizė
Šiuo metu Lietuvoje labiausiai jaučiama Europą ištikusi energetikos krizė. Kokios jos priežastys? Valdantieji slepiasi po Putino vykdomu energetiniu karu ir agresija prieš Ukrainą. Tai yra tiesa, bet tik dalinė.
Kylančios dujų kainos dėl gamtinių dujų trūkumo Europoje, elektros trūkumas ir kosminė kaina „Nord Pool“ biržoje, didžiausia infliacija, kuriai pagreitį suteikė ES šalyse neapgalvotai vykdyta ekonomikos gaivinimo politika, vykdyta COVID 19 pandemijos metu, totalus Lietuvos priklausymas nuo elektros energijos importo – tai kompleksas priežasčių.
Tačiau svarbiausia, kad Lietuva pati užmiršo investuoti į elektros energijos gamybą, kai 2009 m. uždarė Ignalinos atominės elektrinės antrąjį bloką. Blogiausia ne tai, kad uždarė IAE (tai buvo geopolitinis sprendimas), bet kad nesiruošė išnaudoti pigios atsinaujinančios energetikos (saulės, vėjo etc.), kuriai dėmesio atsirado tik su ES Žaliuoju kursu.
Problema (-os): a) valdantieji neturi aiškaus plano; b) Energetikos ministerija reaguoja pavėluotai, neturi savo požiūrio, o tai liudija vėjo elektrinių Lietuvos jūrinėje teritorijoje projektas ar Lietuvos priklausomybė nuo BRELL žiedo; c) negirdimas verslo sektorius, kurio išsakomas problemas reikia spręsti dabar, o ne 2023 m. biudžeto sąskaita; d) ignoruojami konkretūs įvairiomis formomis išdėstomi verslo atstovų pasiūlymai; e) didėja ir didės gyventojų skurdo lygis ir socialinė atskirtis; f) laukiama išganingo ES sprendimo dėl rusiškų dujų kainos ribojimo ir naftos, dujų ir anglies bendrovių „viršpelnio“ paskirstymo. Vėlgi svajojama gauti, bet nemąstoma, kaip sukurti patiems.
Ką valdžia padarė ar daro, kad Lietuva netolimoje ateityje nebūtų energetiškai priklausoma nuo importuojamos energijos?
Pasitikėjimo valstybe krizė
Apžvelgus tik dalį krizių paketo, akivaizdu, kad grėsmingai Lietuvoje bręsta pasitikėjimo valstybe krizė. Ją rodytų: a) nepasitikėjimas politinėmis partijomis [Vilmorus apklausa 2022 m. rugsėjo mėn. 15–24 d. – partijomis nepasitiki 54,5 proc.]; b) nepasitikėjimas teismais [nepasitiki 27,8 proc.]; c) nesirengimas pilietiniam pasipriešinimui Rusijos karo prieš Ukrainą akivaizdoje; d) nepasitikėjimas Seimu [nepasitiki 54,9 proc.]; d) nepavykęs elektros energijos rinkos liberalizavimas (Elektros energijos rinkos liberalizavimas nepasiteisino, nes valstybė laiku ir kokybiškai nepadarė namų darbų.); e) vengimas mokėti mokesčius; f) menkas valstybės tarnybos prestižas; g) chaotiškos investicijos į regionus; h) emigracija; i) mažas gimstamumas; j) korupcija.
Šis sąrašas nėra baigtinis, tačiau aišku, kad problema gali būti sprendžiama kompleksiškai, mąstant strategiškai ir atsižvelgiant į visos Tautos ir valstybės interesus. Nebegalima matyti tik būsimą ES finansavimą, reikia suvokti, kad menkas pasitikėjimas valstybe ir jos institucijomis nepaskatins piliečio ginti konstitucinių vertybių, jeigu iki to bus prieita.
Publikuota skrastas.lt
Užs. Nr. 518074.
Politinė reklama. Užsakyta Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos.