„Manau, kad visi sutiks, kad vaikų su specialiaisiais ugdymosi poreikiais (kaip ir vaikams be specialiųjų poreikių) ugdymosi poreikiams užtikrinti svarbiausia specialistai ir pritaikyta aplinka.“

Jurgita Mitė. Po veiksmų plano įgyvendinimo mokyklose geriausiu atveju trūks 3500 specialistų

2022 02 03

Dauguma pedagogų su nerimu laukia 2024 metų, kai mokyklos nebegalės atsisakyti vaiko su specialiaisiais ugdymosi poreikiais ir "siūlyti kreiptis į kitą mokyklą" (LR Švietimo įstatymo 29 str 10 punktas).

Su tokiu pačiu ar net didesniu nerimu laukia ir tėvai, kurie augina vaikus su specialiaisiais ugdymosi poreikiais. Ypač tie, kurie perskaito pasirengimo įgyvendinti švietimo įstatymo <... > veiksmų planą.

Manau, kad visi sutiks, kad vaikų su specialiaisiais ugdymosi poreikiais (kaip ir vaikams be specialiųjų poreikių) ugdymosi poreikiams užtikrinti svarbiausia specialistai ir pritaikyta aplinka. Ir jeigu dar galima sutikti, kad labai norint pagal planą pritaikyti aplinką yra realu, tai specialistų trūkumo klausimas net teoriškai pagal tokį planą negali būti išspręstas iki 2024 metų.

3.2 punktas, kuriame nurodoma, kad bus skirta 8.67 milijono eurų tam, kad būtų parengta 700 specialiosios pedagoginės pagalbos specialistų. 8.67/700=12 385 eur vieno žmogaus studijoms. Studijos švietimo pagalbos specialistui kainuoja apie 3426 eur/metus. Logopedijos, psichologijos, spec. pedagogikos studijos žmonėms, kurie jau turi pedagogo kvalifikaciją, trunka mažiausiai 2 metus. Vadinasi, šiemet studijas gali pradėti 195 žmonės ir tai su sąlyga, kad už antro kurso studijas bus mokama iš 2023 metų dotacijų. Šie specialistai geriausiu atveju studijas baigs 2024 birželį - prieš pat įtraukties pradžią.

Šiuo metu pagal nustatytus pareigybių normatyvus trūksta apie 3 819 švietimo pagalbos specialistų, iš jų apie 1 920 specialiųjų pedagogų (šiuo metu dirba 765), 462 psichologų (šiuo metu dirba 756), 100 logopedų (šiuo metu dirba 1 369), 1 312 mokinio padėjėjų (šiuo metu dirba 2 314), 25 socialinių pedagogų (šiuo metu dirba 1 192). Iš E. Pupinio straipsnio.

Nežinau kaip Jums, bet man matematika šiuo atveju labai paprasta - trūksta 3819 specialistų, tikslas parengti dar 700, bet pagal veiksmų planą realiai galima parengti tik 195 specialistus + reiktų nepamiršti tų, kurie jau studijuoja ir baigs studijas iki 2024 m.

Išvada - po veiksmų plano įgyvendinimo mokyklose geriausiu atveju trūks 3500 specialistų. Situacija iš esmės mokyklose nepakis. Tai kaip bus užtikrinami specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių vaikų ugdymosi poreikiai? Ir kaip bus užtikrinamas specialistų poilsis, nes kažkam darbą vis tiek reikės atlikti?