Mūsų kadencijos metu priimti teisės aktai, kurie ženkliai prisideda prie korupcijos mažinimo.

Dainius Gaižauskas. Mums pavyko surasti priešnuodžius korupcijai

2020 10 05

Noriu pasidžiaugti akivaizdžiais teigiamais rezultatais kovoje su korupcija. Mūsų kadencijos metu priimti teisės aktai, kurie ženkliai prisideda prie korupcijos mažinimo. Visų pirma, priėmus visą paketą korupcijai suvaldyti skirtų įstatymų, mūsų kadencijos metu pagaliau tapome ne tik „prestižinių pasaulio ekonomikų klubu“ vadinamos Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos (EBPO) 36-ąja nare, bet ir sugebėjome iš šešėlio per metus ištraukti šimtus milijonų eurų, kurie, pavyzdžiui, galėtų būti panaudoti išlaikant beveik 10 Prienų dydžio savivaldybių. Be to, remiantis tyrimo „Lietuvos korupcijos žemėlapis 2019“ duomenimis, Lietuvoje mažėja tiesioginė korupcinė patirtis. Pastebima bendra korupcinių bylų mažėjimo tendencija, korupcinių bylų ištyrimas gerėja. Taigi, paanalizavus ilgesnės trukmės laikotarpį, akivaizdžiai matomi nuoseklaus ir kryptingo darbo rezultatai. Kas konkrečiai padaryta?

- Sukurta pranešėjų apsauga. Atsirado galimybė tinkamai apsaugoti pranešėjus, informavusius apie galimai padarytus teisės pažeidimus. Pranešėju pripažintam asmeniui užtikrinama nemokama teisinė pagalba, jis įgyja teisę gauti atlygį už vertingą informaciją, taip pat gali būti atleistas nuo atsakomybės už paties dalyvavimą neteisėtoje veikloje. Generalinės prokuratūros duomenimis, per 2019 metus kreipėsi 68 asmenys, 36 iš jų suteiktas pranešėjo statusas. Labiausiai pasiryžę pranešti – valstybės tarnautojai.

- Sugriežtintos bausmės. 2017 m. buvo priimti Baudžiamojo kodekso pakeitimai, skirti užtikrinti baudų taikymą nusikalstamas veikas (ypač korupcines) padariusiems asmenims. Siekėme atgrasyti nuo tolesnių nusikalstamų veikų darymo, neleisti išvengti bausmės. 2020 m. sausio 1 d. įsigaliojo Baudžiamojo kodekso pakeitimai, numatantys atsakomybę už neteisėtą politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimą. Visai neseniai Seime priimtas ir Civilinio turto konfiskavimo įstatymas, kuris įtvirtina civilinio turto konfiskavimo institutą ir reglamentuoja civilinio turto konfiskavimo teisinius pagrindus, sąlygas ir tvarką. Turtas ir iš jo gauta turtinė nauda galės būti konfiskuojami, kai atsiras pagrindas manyti, kad šis turtas yra gautas nusikalstamu būdu, kai šio turto bendra vertė neatitinka asmens ar asmenų teisėtų pajamų ir šis skirtumas viršija 100 tūks. eurų sumą.

- Didesnės galimybės tarnyboms . Svarbu pabrėžti, kad dėl korupcijos kasmet prarandamos milžiniškos sumos. Kovojant su korupcija ir siekiant gerų rezultatų labai svarbu turėti stiprią, nepriklausomą ir efektyviai veikiančią teisėsaugą, kuri būtų aprūpinta šiuolaikiškomis techninėmis priemonėmis ir nuolat tobulėtų savo srityje. Būtina suteikti galimybes ir visus prieinamus įrankius pareigūnams nuodugniau tirti įvairias situacijas. Siekiant šių tikslų, dar 2017 m. buvo priimtas Specialiųjų tyrimų tarnybos įstatymo 6 straipsnio pakeitimas, kuris suteikė didesnes galimybes tarnybai gauti informaciją apie juridinių asmenų atliekamas finansines operacijas ir mokėjimo priemonių panaudojimą, atliekant jai pavestas funkcijas.

Taip pat 2018 m. sausio 1 d. Specialiųjų tyrimo tarnybos įstatymo pakeitimais buvo įtvirtintas naujas tarnybos veiklos įrankis – analitinė antikorupcinė žvalgyba, kuri nukreipta į informacijos apie korupciją ir su ja susijusių reiškinių gavimą, apdorojimą ir panaudojimą korupcijai užkardyti ir jos daromai žalai mažinti. Kartu įstatymas leido padidinti Specialiųjų tyrimo tarnybos pareigūnų algas ir tokiu būtu išlaikyti šios tarnybos patrauklumą potencialiems darbuotojams. Manau, pavyko atrasti reikiamų priešnuodžių prieš šią mirtiną ligą, tačiau siekiant dar reikšmingesnių pokyčių kovoje su korupcija, būtina ugdyti žmonių sąmoningumą ir nepakantumą korupcijai. Turime suprasti, kad kiekvienas iš mūsų esame atsakingi už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą.

TĘSIANT KOVĄ SU KORUPCIJA, LVŽS PROGRAMINIAI TIKSLAI :

• Užtikrinti Nacionalinės kovos su korupcija programos įgyvendinimą ir pasiekti pažangą sveikatos priežiūros ir socialinės apsaugos, teismų, viešųjų pirkimų, ūkio subjektų veiklos priežiūros, teritorijų planavimo, valstybinės statybų priežiūros ir atliekų tvarkymo srityse;
 • Reglamentuosime privalomai skelbiamų atviro formato savivaldybių pajamų ir išlaidų duomenų viešinimo elektroninėje erdvėje apimtį ir tvarką;
 • Atversime duomenis apie sandorius dėl valstybės ir savivaldybių nekilnojamojo turto perdavimo elektroninėje erdvėje;
 • Užtikrinsime objektyvų, viešą ir skaidrų lėšų, skirtų vietinės reikšmės keliams ir gatvėms tiesti, asfaltuoti, tvarkyti, paskirstymą ir panaudojimą;
  • Skatinsime aktyvią savivaldybių antikorupcijos komisijų veiklą;
  • Valstybės ir savivaldybių įstaigų ir įmonių vadovų darbo užmokestį susiesime su veiksmingu korupcijai atsparios aplinkos kūrimu;
   • Sukursime viešojo sektoriaus institucijų pareigūnų (darbuotojų), atsakingų už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą tinklą bei užtikrinsime jų reikiamą kvalifikaciją;
    • Užtikrinsime šakinės teismų sistemos kovos su korupcija programos parengimą bei už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą atsakingų asmenų paskyrimą atskiruose teismuose;
   • Sukursime periodinį teisėjų patikimumo ir lojalumo tikrinimo mechanizmą, tobulinsime teisėjų atranką;
  • Sieksime visiško bylų paskirstymo teismuose automatizavimo, mažindami žmogiškojo faktoriaus pasireiškimo galimybes;
  • Pabaigsime rengti būtinus teisės aktus tam, kad įteisintume visuomeninių teisėjų (tarėjų) institutą teismuose;
 • Modernizuosime centrinę viešųjų pirkimų informacinę sistemą;
 • Atversime duomenis apie paramos gavėjų gaunamą paramą, jos panaudojimą.

Lentelėje – verslo korupcinė patirtis