„Negalime leisti dominuoti įtampai, rinkiminiams šūkiams, kalboms ir pažadams, kurių nebus galima ištesėti.“

Aušrinė Norkienė. Ši pavasario sesija bus kitokia nei įprastai

2024 03 10

Ši pavasario sesija bus kitokia nei įprastai. Ji bus priešpaskutinė prieš Seimo rinkimus, todėl dabar, kaip niekada, bus reikalingas šaltas protas ir visų Seimo narių susitelkimas. Negalime leisti dominuoti įtampai, rinkiminiams šūkiams, kalboms ir pažadams, kurių nebus galima ištesėti.
 
Socialinė įtampa vis auga, todėl turime ieškoti būdų, kaip pažaboti kainų kilimą, kaip suvaldyti infliaciją. Tai yra problemos, reikalaujančios neatidėliotinų sprendimų. Valstybė turi pasirūpinti labiausiai pažeidžiamais žmonėmis ir padėti jiems išgyventi.
 
Pagaliau į pavasario sesijos posėdį atnešime Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos parengtą Lytinių nusikaltėlių registro įstatymo projektą ir dėsime visas pastangas, kad jis būtų priimtas skubos tvarka. Po sukrečiančių įvykių Kaune, pagaliau Seimo nariai suprato, kad šio įstatymo negalima stabdyti. Lytinių nusikaltėlių registras reikalingas Lietuvos žmonėms. Šis projektas suderintas su visomis institucijomis ir mes tikrai žinome, kad ir teisėsaugos, ir gyventojų yra labai laukiamas.
 
Jau ketvirtą kartą Seimui teikiame šį projektą. Tačiau Seimo teisininkai atmetė jį jau tris kartus. Mes nesuprantame tokio  elgesio, ypač po to, kai paaiškėjo, kad ir Seimo narys įtariamas pedofilija, o šalies mastu drastiškai daugėja lytinių nusikaltimų prieš vaikus.
 
Jei ir šį, jau ketvirtą kartą teikiamą projektą Seimo teisininkai atmes, manysime, kad dangstomos akivaizdžios problemos, o gal ir galimi registro dalyviai, t. y. vaikų prievartautojai.
 
Seksualinių nusikaltėlių registras kardinaliai pakeis situaciją – bendruomenės turės visą reikiamą informaciją, vaikai taps saugesni, nes į jų aplinką nusikalsti linkę asmenys nepateks.
 
Šis įstatymas yra gyvybiškai svarbus, nes šiuo metu Lietuvoje nėra atskiro įstatymo, kuris detaliai reglamentuotų įtariamųjų, kaltinamųjų ar nuteistųjų asmenų kontrolės priemones ar numatytų tokių nusikaltimų prevenciją. 
 
Daugelyje Europos valstybių jau sukurti specialūs seksualinius nusikaltimus padariusių asmenų registrai, kuriuose sukauptą informaciją gali naudoti teisėsaugos institucijos ir kiti, vykdantys veiklą, susijusią su vaikų ugdymu ar priežiūra. Nemažai Europos valstybių asmenims, kurie yra padarę seksualinio pobūdžio nusikaltimus, taikomi veiklos ribojimai, susiję su draudimu užimti pareigas, kurioms būdingas nuolatinis kontaktavimas su vaikais. Tokiems asmenims taip pat gali būti nustatyti tam tikri specialūs įpareigojimai, pavyzdžiui įpareigojimas reguliariai informuoti policiją apie savo gyvenamąją vietą ar nesilankyti tam tikrose vietose.
 
Parengėme regionuose esančių mažų mokyklų gelbėjimo planą. Kalbėdami su pedagogais ir mokyklų vadovais, supratome, kad jeigu mažose regionų mokyklose neliks kai kurių klasių, mokinių skaičius dar sparčiau mažės, nes tėvai, turintys skirtingo amžiaus vaikus, rinksis kitas mokyklas. Tokie procesai ypač žalingai atsilieps miestelių ir kaimų išlikimui – juose dar sparčiau mažės gyventojų. Siūlome nustatyti pereinamąjį laikotarpį, kuris aiškiai parodys ar ateityje klasės atitiks reikalaujamą minimalų mokinių skaičių.
 
Mes siekiame ir sieksime išsaugoti mokyklas regionuose ir neleisime mokyklose priverstinai naikinti mažesnių klasių.
 
Pagaliau sulaukėme labai svarbaus Konstitucinio Teismo išaiškinimo, kuriame iš esmės keičiasi pensijų kaupimo reguliavimas. Konstituciniam teismui nagrinėti Pensijų kaupimo įstatymo atitikimą Konstitucijai pateikėme 39 Seimo opozicijos nariai. Mes abejojome įstatymo konstitucingumu, nes jame nėra numatyta jokia galimybė pasitraukti iš pensijų kaupimo pensijų fonduose. Taip pat mes kėlėme klausimą ar pensijų fondo dalyvio galimybė iki 12 mėn. sustabdyti dalyvavimą pensijų kaupime, pakeisti pensijų kaupimo bendrovę ar pensijų kaupimo fondą, atitinka asmens teisę disponuoti savo nuosavybe. Įstatymu įteisinti, kad sprendimą kaupti pensijų fonde piliečiai galėtų pasirinkti savanoriškai ir turėtų galimybę gauti sukauptą išmoką, Seime siūlome jau ne pirmą kartą. Mes visada supratome, kad toks pensijų reguliavimas, koks yra dabar, prieštarauja žmogiškumui. Mums nelogiškas atrodo sprendimas neleisti žmonėms naudotis savo uždirbtais ir sutaupytais pinigais. Tikiuosi, kad po Konstitucijos išaiškinimo, Seimas pritars įstatymo projekto pakeitimui, kurį ir vėl pristatėme šio pavasario sesijoje.  
 
Šiuo metu  gamtinių dujų ir elektros kainų peržiūra vykdoma kas pusę metų ar metus, o tai netenkina gyventojų, kadangi dažniausiai jie turi mokėti žymiai didesnę nei rinkos kainą. Siūlome nedelsiant pakeisti šį ydingą bei nusistovėjusį reiškinį ir Valstybinei energetikos reguliavimo tarnybai peržiūrėti gamtinių dujų ir elektros kainas vartotojams kas tris mėnesius. Priėmus mūsų pasiūlymą bus galima greičiau reaguoti į  gamtinių dujų ir elektros kainas rinkoje ir taip apsaugosime vartotojus nuo didelių permokų ateityje.
 
Besąlygiškai nepritariame ir niekada nepritarsime šiuo metu vykdomai plataus masto optimizacijai bei pragaištingam trumparegiškumui, kai naikinamos švietimo, sveikatos, socialinės apsaugos ir kitos sistemos, menkinama žemės ūkio reikšmė, nyksta regionai ir Lietuva virsta dviejų ar trijų miestų šalimi.
 
Tradicinė šeima, lietuvių kalba, šalies istorija, pilietiškumas taip pat žlugdomas. Todėl visas jėgas skiriame ir koncentruojamės į tradicinių vertybių išlaikymą ir puoselėjimą.  Mes palaikome tradicinę šeimą, daug dėmesio skiriame mūsų kalbos išsaugojimui, giname Lietuvos istoriją nuo iškraipymų, auginame pilietiškumą, rūpinamės Lietuvos demografija, regionų ateitimi. 
 
Lietuvos visuomenė sensta, todėl itin svarbu, kad mes siųstume aiškų signalą tiems, kurie ketina kurti šeimas. Valstybė privalo padėti savo piliečiams gyventi, įsikurti, auginti vaikus.  
 
O švietime ir ugdyme vyksta politinis cinizmas, kurio viršūnė – šių metų rugsėjo 1-ąją startavusi bendrojo ugdymo privaloma Gyvenimo įgūdžių programa, atvirai skatinanti nepilnamečių  seksualizavimą mokyklose, kas kelia pagrįstą nerimą, jog pažeidžiamos ne tik vaikų, jų tėvų teisės, bet ir šalies Konstitucijos nuostatos.
 
Ir pabaigai. Valdantieji inicijuoja naujus partinius susitarimus ir buldozeriu Seime kelia diskusiją apie valstybės gynybos stiprinimą. Tačiau Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjunga,  kaip ir daugelis Lietuvos žmonių, šiuose veiksmuose įžvelgia nesąžiningą politikavimą.
 
Ne kartą viešai esame sakę, kad pasirašėme gynybos dokumentą, kuriame detaliai aptarėme visas gynimosi kryptis, scenarijus ir finansavimą. Šio visų partijų pasirašyto dokumento niekas iki šiol neatšaukė ir jis nenustojo galioti. Mes besąlygiškai palaikome visas susitarimo kryptis.
 
Taigi kyla klausimas, kam šios diskusijos reikalingos, jei jau pakankamas šalies gynybos finansavimas patvirtintas? 
 
Pristatau dar kartą Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos poziciją. Mes laikomės šiuo metu galiojančio partijų susitarimo, kuriame numatytas 2,5 proc. BVP skyrimas šalies gynybai. Ir noriu pabrėžti, kad Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjunga, būdama valdžioje, jau 2018 m. rugsėjį žengė strategiškai svarbų žingsnį. Jau tada pasiekėme sutarimą gynybai skirti ne mažiau kaip 2 proc. šalies BVP ir esant būtinumui skirti iki 3 proc. BVP.